Základní pilotní výcvik ULL

Pilotní výcvik na ultralehkých letadlech (ULL) je nejdostupnější pilotní výcvik na motorových letadlech klasické konstrukce. ULL jsou certifikovaná Leteckou amatérskou asociací (LAA), která je pověřena ministerstvem dopravy dozorem nad oblastí letectví, která nespadá do kompetence Úřadu pro civilní letectví. Proto se v oficiálních materiálech nehovoří o letadlech, ale o sportovních létajících zařízeních (SLZ).

 


 

Počáteční požadavky na piloty

Zdravotní

Úspěšné absolvování zdravotní prohlídky je první podmínkou pro zahájení praktického pilotního výcviku. Každý pilot musí projít zdravotní prohlídkou u certifikovaného lékaře.

Seznam lékařů najdete na www.laacr.cz/stranky/provozni-informace/letecti-lekari.aspx Je dobré projít zdravotní prohlídkou před zahájením teorie. Doporučuji leteckého lékaře MUDr. Davida Melechovského, všechny informace včetně rezervačního formuláře jsou na www.leteckylekar.cz.

Členství v LAA a ve svazu UL

Každý pilot ULL může být členem LAA a členem svazu, v našem případě je to svaz UL.

Člen LAA dostává časopis Pilot, kde je spousta užitečných informací a členové Svazu dostávají jednou ročně aktuální Databázi letišť a leteckou mapu ČR a SR. Podrobnosti na http://www.laacr.cz/Stranky/Sluzby/clenstvi-laa.aspx.

 

Průběh výcviku

Kompletní popis průběhu výcviku je uveden v přepise LAA UL 3. Zde jsou všechny informace o obsahu jednotlivých cvičení, informace o postupu výcviku a metodika hodnocení.

Teorie

Piloti na počátku výcviku absolvují teorii nezbytnou pilotování.  Další teorii budeme vstřebávat postupně, jak budeme postupovat ve výcviku.

Aerodynamika a mechanika letu (6 hodin před zahájením praktického výcviku, 8 hodin celkem)
Stavba a konstrukce ULL ( 2 hodin před zahájením praktického výcviku, 8 hodin celkem)
Letecké předpisy, Postupy ULL ( 6 hodin před zahájením praktického výcviku, 8 hodin celkem)
Letecká navigace ( 2 hodin před zahájením praktického výcviku, 6 hodin celkem)
Letecká meteorologie ( 2 hodin před zahájením praktického výcviku, 6 hodin celkem)
Motory, vrtule, přístroje ( 2 hodin před zahájením praktického výcviku, 6 hodin celkem)
Spojovací předpis ( 1 hodin před zahájením praktického výcviku, 3 hodiny celkem)

Celkový rozsah výuky před zahájením praktického výcviku - 21 hodin
Celkový rozsah výuky - 45 hodin

Průkaz radiotelefonisty

Abychom mohli používat palubní leteckou radiostanici, potřebujeme oprávnění vydávané Českým telekomunikačním úřadem (ČTU) ve formě průkazu radiotelefonisty. Piloti ULL získají omezený průkaz radiotelefonisty (OFL) po absolvování zkoušky na ČTU. Veškeré informace k získání průkazu jsou na stránkách ČTU www.ctu.cz/ziskani-prukazu-odborne-zpusobilosti-na-zaklade-zkousky.

Praktický výcvik

Základní praktický výcvik se skládá z minimálně 20 letových hodin výcviku.

Uvedený počet hodin je minimální. Může se stát, že někdo bude potřebovat více hodin na zvládnutí pilotáže. O navýšení hodin rozhoduje instruktor a vždy s pilotem rozebere konkrétní situaci.

Závěrečné přezkoušení

Na závěr výcviku musí pilot předvést svoje schopnosti inspektorovi ULL a to jak v oblasti teorie, tak i praktickým přezkoušením pilotních schopností.

Pokračovací pilotní výcvik ULL

Po absolvování základního výcviku je možno pokračovat v dalším zdokonalování pod vedením našich zkušených instruktorů.

  • Lety na řízené letiště
  • Létání ve skupině
  • Létání do zahraničí
  • Létání v zimě
  • Létání v horách
  • Vlétnutí do nepříznivých povětrnostních podmínek
  • Výcvik na licenci soukromého pilota (PPL)
  • Letecká angličtina

 

Licence soukromého pilota – PPL

Základní kurz pro získání licence soukromého pilota –(Private Pilot Licence – PPL) obsahuje 100 hodin teorie a 45 letových hodin praktického výcviku. Doporučujeme absolvovat PPL výcvik po absolvování výcviku ULL, kdy si pilotní adepti mohou vyzkoušet, zda mají na létání vlohy za podstatně příznivějších finančních podmínek. Navíc se jim část ULL výcviku započítá do výcviku PPL, ve kterém je pak možné se zaměřit na složitější lety, které budou směřovat k získání profesionální licenci. A budete mít k dispozici dva pilotní průkazy – ULL i PPL!

 

Další výcviky (MEP, IR, CPL)

Ve spolupráci s našimi partnerskými leteckými školami poskytujeme pilotní výcviky MEP, IR a CPL.

 

Nálet hodin – Time Building

Pro piloty, kteří chtějí po získání licence PPL pokračovat až k získání profesionální licence nabízíme zajímavou příležitost k time buildingu za rozumné ceny na dvoumístném letadle AA-1 Yankee, které je nyní bázováno na letišti Přerov.

 

Naši instruktoři, lektoři a piloti

Členové našeho týmu jsou především bývalí profesionální piloti,
většinou vojenští letci s bohatými leteckými zkušenostmi.

Ing. Leoš Liška

Létá od roku 1982, původně vojenský pilot, instruktor, zalétávací a display pilot na letadlech L – 29 Delfín, L – 39 Albatros, Suchoj Su 25 K a UBK.

V Současnosti pilot instruktor ultralehkých letadel a letadel všeobecného letectví s kvalifikací CPL, IR, IRI SEP, FI MEP.

Celkový nálet 3200 letových hodin

Ing. Jan Vachek

Vojenský pilot v záloze. Létané typy  L-29, L-39, Mig-21, Su-22, test Harrieru a Gripenu.

V současnosti pilot instruktor na ultralehkých letadlech.

Celkový nálet 1850 letových hodin

Ing. Tomáš Kvítek

Létá od roku 1982. Původně vojenský pilot instruktor na typech L-29, L-39, MiG-21, Su-22. Z civilních letounů potom Z-142, C-152, C-172.

V současnosti převážně pilot instruktor na ultralehkých letadlech.

Celkový nálet 3440 letových hodin

Ing. Karel Mlčoch

Létá od roku 1982, původně vojenský pilot - letovod letky, zalétávací pilot a učitel létání. Létal na typech L – 29 Delfín, L – 39 Albatros, Mig-21UM, Mig-21F, MiG-21MF, Suchoj Su-22M4, Su-UM3k a L-410 UVP.

V současnosti pilot instruktor ultralehkých letadel.

Celkový nálet 1569 letových hodin.

Ing. Robert Kamený

Létá od roku 1983, původně vojenský pilot, na letadlech L – 29 Delfín; L – 39 Albatros; Mig – 21 U, UM, MF; SU-22 UM3K a M4.

V Současnosti pilot instruktor ultralehkých letadel a pilot letadel všeobecného letectví s kvalifikací PPL, SEP, TMG, TOW.

Celkový nálet 1200 letových hodin.

Ing. Milan Koutný

Létá od roku 1985. Počátky v aeroklubu Šumperk na L-13 Blaník, Vt–116 Orlík a Z-142, poté vojenský pilot na typech Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-171š. Instruktor za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci, včetně létání s NVG. Zalétávací pilot a display pilot AČR. U AČR skončil v roce 2011 jako velitel vrtulníkové letky. Jako pilot se zúčastnil misí IFOR (Bosna a Hercegovina), SFOR (Bosna a Hercegovina), KFOR (Kosovo) a ISAF (Afghánistán).

V Současnosti pilot instruktor ultralehkých letadel.

Celkový nálet 3100 letových hodin.

Ing. Jan Kánský

Létá od roku 2014.

V současnosti pilot ULL, učitel teoretické přípravy pilotů ULL, handling na letišti v Hradci Králové, výcvik dispečera AFIS.

Celkový nálet 110 letových hodin

Michal Vejběra

Létá od roku 2011. Pilot s licencí PPL na typech Cessna 152 a 172.

V současnosti pilot instruktor na ultralehkých letadlech.

Celkový nálet 350 letových hodin

Ing. Alois Morkus

Ing. Milan Simr

Hradec Králové

Frýdlant nad Ostravicí

Ostrava - Mošnov

Přerov

DV 1 SKYLARK

Skyleader 400

Evektor Eurostar EV-97

Grumman American
AA-1 Yankee