Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více Informací.

Ze života našeho týmu

Bezpečnost & Safety: Kontrola motoru i po závodním servise

Bezpečnost & Safety: Kontrola motoru i po závodním servise

V polovině února 2020 prováděl výrobní závod na letadle servisní práce, při kterých bylo demontováno levé křídlo. Po dokončení servisu a opětném namontování křídla jsem spustil motor pro odlet domů s palivem přepnutým na levou nádrž. Po nahození jsem palivo přepnul na pravou nádrž, kde bylo více paliva a odletěl domů.

Jak se na začátku dubna uvolnily koronavirové zákazy, tak jsem začal plánovat létání a udělal na letadle důkladnou prohlídku, protože dlouho stálo. Na konci prohlídky jsem nahodil motor s palivem přepnutým na levou nádrž a nechal jej chvíli běžet. Vše v pořádku. Druhý den jsme letadlo připravili k provozu, udělali prohlídku a nemohli jsme spustit motor s palivem na levou nádrž. Po přepnutí na pravou nádrž jsem zaregistroval změnu zvuku elektrického palivového čerpadla a motor naskočil na první škytnutí. Po přepnutí paliva na levou nádrž se motor asi po třech minutách zastavil.

Zkontroloval jsem stav benzínu v levé nádrži, kde bylo podle palivoměru ¼, čemuž odpovídalo i množství paliva zjištěné pohledem do nádrže. Odstranil jsem přechodový kryt mezi trupem a levým křídlem a zkontroloval jsem přívod paliva z křídlové nádrže do trupových přípojek, protože ty byly při servisu odpojeny – vše v pořádku. Pak mě napadlo zkontrolovat přívod paliva z levé nádrže a přívod přebytečného paliva z palivového systému, který jde taktéž do levé nádrže.

Obě palivové hadičky jsou rychlosponami připojeny na pevné násadky, vstupy, na trupu, aby se mohly rychle demontovat. Palivové hadičky byly přehozeny. Přebytečné palivo šlo do nádrže do výstupu pro palivo, který je na spodní hraně nádrže a hadička přívodu paliva byla připojena na vstup vratného přebytečného paliva, který jde do horní časti nádrže nad hladinu benzínu v nádrži.

To znamená, že při přepnutí paliva na levou nádrž motor běžel jen na palivo, které zbylo v potrubí a v karburátorech, pak vysadil, protože čerpadla nasávala vzduch z levé nádrže. To byla i ta změna zvuku elektrického palivového čerpadla. Jak jsem přepnul na pravou nádrž, přestalo čerpadlo čerpat vzduch a začalo tlačit palivo. Hadičky jsem přehodil a vše perfektně šlape.

Závěr:
1. I když dělá servis kdokoliv, je třeba letadlo pořádně vyzkoušet na zemi
2. Po každém zásahu do palivové soustavy je třeba udělat celou motorovou zkoušku i s vyzkoušením maximálních otáček motoru.
a. Pokud bychom udělali plnou motorovku po servisu, tak bychom na problém hned přišli. Motor by nám vysadil při motorové zkoušce
3. Na kterou nádrž nahazujeme motor, na tu pojíždíme a vzlétáváme.
a. Pokud by byl nějaký problém v přívodu paliva tak, jako se to stalo v tomto případě, tak nám motor zhasne ještě na zemi. Nejhorší by byl případ, pokud bychom přepnuli palivo na vadnou nádrž těsně před vzletem, to by nám motor vysadil někde v 10 metrech výšky. Na krátkém letišti neřešitelné.


Podělte se o to, co jste při létání zažili a o čem si myslíte, že je dobré sdělit ostatním pilotům, aby se poučili z cizích zkušeností a nedělali stejné chyby. Využijte formulář pro anonymní hlášení leteckých událostí a sdílení zkušeností.

I díky vašemu příběhu můžeme všichni létat bezpečněji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Related Posts