Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více Informací.

Ze života našeho týmu

Bezpečnost & Safety: (ne)hlášení na neřízených letištích

Bezpečnost & Safety: (ne)hlášení na neřízených letištích

Typ letadla: DV1- Skylark


Při příletu do ATZ letiště Frýdlant jsme se dle předpisů ohlásili a z věže jsme dostali pouze informace o dráze v používání a žádné další předpisové informace. Ohlásili jsme náš zámysl se zařazením do levého base legu pro dráhu 08. V poloze base leg jsme se ohlásili a z věže jsme nedostali žádné informace, pouze odpověď „Rádio". Při klesání na přistání jsme provedli špatné přiblížení a byli jsme příliš vysoko, a tak jsme museli přerušit přistání a pokračovali jsme do levého okruhu. V poloze po větru jsme dostali pořadí jedna. Pokračovali jsme dále do base legu a tam jsme se opět ohlásili, odpovědí bylo pouze „Rádio". Po dotočení finále dráhy 08 jsme ohlásili finále dráhy a z věže jsme dostali odpověď „Dráha volná", žádné další informace, např. o větru, jsme nedostali.


Pokračovali jsme v přiblížení na dráhu. Přibližně v polovině mezi čtvrtou zatáčkou a prahem dráhy se před nás bez ohlášení předřadil neohlášený větroň z pravé strany také na přistání na RWY 08. V daný moment jsme byli již cca 150 m před prahem RWY. Jelikož se před nás větroň předřadil velice těsně, nemohli jsme provést standartní manévr „Go-around", jelikož maximálním přidáním plynu by došlo k výraznému zrychlení našeho letadla a došlo by ke srážce s větroněm před námi. Proto jsme museli přidat plyn pomalu za stálého hlídání rychlosti a točit doleva. Bohužel dle standartních postupů by se mělo točit vně okruhu, tedy doprava, ale z důvodu nízké výšky by vybočení doprava vedlo k přibližování na letištní budovy a v případě problému s motorem bychom klesali rovnou směrem do budov. Proto jsme tedy provedli nestandardně vybočení doleva do okruhu, což je sice ne plně bezpečný manévr, ale v dané situaci nejlepší možný.


Pokračovali jsme tedy postupným přidáváním plynu a vybočováním vlevo od větroně. Chtěli jsme provést obrat o 360°, ale za námi již byl v base legu další provoz, tak jsme točili vlevo pouze o 90° abychom letěli paralelně s base legem a neohrozili provoz za námi a začali jsme stoupat. Provedli jsme, po dosednutí provozu za námi, otočení do polohy base legu a následně začali znova klesat na přistání. Bohužel větroň, který se před nás předřadil se nehlásil nebo nebyl slyšet a také nebyl na pozadí města viditelný.


Situace nás poučila o opatrnosti k hlášením z věží neřízených letišť, jelikož úroveň sloužících dispečerů může být velmi různá a nemusí mít dostatečné povědomí o provozu v jejich ATZ a také o nepolevení ostražitosti k ostatnímu provozu, i když již jsme již na finále.

Podělte se o to, co jste při létání zažili a o čem si myslíte, že je dobré sdělit ostatním pilotům, aby se poučili z cizích zkušeností a nedělali stejné chyby. Využijte formulář pro anonymní hlášení leteckých událostí a sdílení zkušeností.

I díky vašemu příběhu můžeme všichni létat bezpečněji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Related Posts