Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více Informací.

Ze života našeho týmu

OKA FLIGHT Team Hradec Králové obletěl Slovensko

OKA FLIGHT Team Hradec Králové obletěl Slovensko

Po loňském velice úspěšném obletu České republiky se letos skupina přátel z hradeckého OKA FLIGHT Teamu rozhodla pro návštěvu té Slovenské.


Autorka: Irena Andršová

V minulém roce nám třetí víkend v srpnu přálo počasí, proto jsme tento termín zachovali i pro letošní výpravu. Nezbytná plánovací a informativní schůzka proběhla za teplého letního večera v příjemném prostředí třebešského hřiště u orosené sklenice piva asi týden před odletem. „Kolečka v mapě“ máme připravená, slovenskou VFR příručku nastudovanou, hurááá na návštěvu k východním bratrům.


Čtvrtek 22. 8. 2019 | 204 kilometrů

Hradec Králové (LKHK) – Frýdlant nad Ostravicí (LKFR)

UTC: 14:55 – 16:10 (LKHK – LKFR); 1:15

Na věži odbíjí třetí hodina odpolední, osm leteckých nadšenců v tu dobu zahazuje veškeré pracovní náčiní a míří na hradecké letiště do hangáru OKA FLIGHT Teamu. Dnes nás čeká jen relativně krátký přelet do Frýdlantu nad Ostravicí ke kamarádovi Petru Adamcovi, který nám slíbil střechu nad hlavou. Želvu (čerstvého maskota hradeckého týmu), karimatky, spacáky, nějaké to čisté tričko, tekutá platidla a navigační pomůcky máme na palubě, nezbývá než vyrazit. Trať vede přes Žamberk, Šumperk a Ostravu, kde nás řídící upozorňuje na Airbus A320, který bude poslednímu letadlu z naší skupiny vyklesávat nad hlavou. Ve Frýdlantu přistáváme po šesté hodině, let byl naprosto klidný a pohodový. Auty se přesunujeme k Petrovi domů, cestou ještě přibržďujeme na výbornou večeři. Úspěch akce je už teď zaručen klasickým poupátkovým přípitkem na dobrou noc.


Pátek 23. 8. 2019 | 618 kilometrů 

Frýdlant nad Ostravicí (LKFR) – Žilina (LZZI) – Dubnica nad Váhom (LZDB) – Trenčín (LZTN) – Senica (LZSE) T&G – Trnava/Boleráz (LZTR) T&G – Dunajská Streda (LZDUNA) – Nové Zámky (LZNZ) full stop – Kamenný Most (LZKMOS) – Želiezovce (LZZELI) – Lučenec (LZLU) T&G – Velká Ida (LZVELI) – Košice (LZKZ) – Bidovce (LZBIDO)

UTC: 10:40 – 12:45 (LKFR – LZNZ); 2:05 | UTC: 13:55 – 15:45 (LZNZ – LZBIDO); 1:50

Ráno nás budí z kuchyně se linoucí vůně smažených vajíček a…. MLHA. Nemáme kam spěchat, v klidu snídáme a z důvodu nepříznivého vývoje počasí u nás i na Slovensku připravujeme plán A, B i C. 🙂 Varianta A zahrnuje oblet severní hranice a nocleh v Bidovcích, varianta B oblet jižní části a spaní na stejném místě a plán C znamená uskutečnění části plánu A nebo B a nocleh pod křídlem a kdekoli. Jak dopoledne ubíhá, bouřek na severu Slovenska přibývá, a proto volíme příznivější ale podstatně delší variantu B. Po poledni už nás mlha pouští i z frýdlantského letiště a konečně se vydáváme k hranicím. Průlety řízenými prostory Žiliny a Piešťan probíhají naprosto standardně, cestu nám zpříjemňují krásné výhledy na údolí kolem řeky Váh. První touch and go jsme naplánovali v Senici. Betonová ale hodně rozbitá dráha Bristella maličko potrápila. Pokračujeme na další letmé přistání do Trnavy/Boleráze a spěcháme dále až do Nových Zámků, kde máme domluvený sraz a diskuzi k dalším bodům trasy. Quida zlobí Alfička, a tak ji za pomoci zdrhovacích pásek trestá přestavbou stavitelné vrtule na pevnou. Bouřky ze severu se nemilosrdně šíří i k nám na jih, hbitě skáčeme do mašin a pokusíme se jim ještě vyhnout. Let nám ulehčuje komunikace na frekvenci Bratislava Info, kde pracují samí sympatičtí, ochotní a v neposlední řadě též zvědaví 🙂 řídící letového provozu. Ti nám ale během celého obletu několikrát pomáhají ať už s počasím, tak frekvencemi nebo prostory. A že si chtějí povídat o našem výletu je vlastně neskutečně milé. V Lučenci dáváme dnes poslední touch and go a pokračujeme směr Bidovce. Míjíme plochu ve Velké Idě a později jen o pár kilometrů vzdálené letiště v Košicích. Na věži opět sedí samí příjemní lidé, kteří Rudovu pochvalu jejich vzdušného přístavu oplácejí rozsvícením celé přistávací dráhy.

V Bidovcích už na nás čekají Quidovi kamarádi z dob jeho studií v Košicích. Společně večeříme v centru města a v neposlední řadě slavíme Káněho 33. narozeniny. Do postelí upadáme vcelku záhy, hned po pár písničkách s kytarou, dnešní 600 km dlouhý výlet nás přece jen trochu vyčerpal.


Sobota 24. 8. 2019 | 441 kilometrů 

Bidovce (LZBIDO) – Kamenica nad Cirochou (LZKC) full stop – Svidník (LZSK) T&G – Ražňany (LZRY) T&G – Mlynica (LZMLYN) full stop – Poprad Tatry (LZTT) – Jasna (LZJS) T&G – Rožumberok (LZRU) T&G – Martin (LZMA) T&G – Prievidza (LZPE) – Malé Bielice/Partizánske (LZPT)

UTC: 08:20 – 08:43 (LZBIDO – LZKC); 0:23 | UTC: 09:10 – 10:10 (LZKC – LZMLYN); 1:00 | UTC: 11:15 – 12:30 (LZMLYN – LZPT); 1:15

Tématem číslo jedna zůstávají bouřky v Tatrách. Předpovědi varují, že mají přijít už krátce po obědě, proto s ranním vstáváním a plánováním trati neotálíme. Snídani máme od paní z ubytovny připravenou už z večera, čeká na nás v ledničce na jednom z pokojů. Chladnička ale místo chlazení rovnou mrazí, a tak ti méně šťastní z nás konzumují šunku značně křupavou. Od kamarádů dostáváme na cestu ještě klasickou svačinu z našich mladých let – namazaný chléb a rajče, vše úhledně zabalené v papírovém pytlíku. Po desáté ranní už vyrážíme na severní etapu našeho výletu. První zastávkou a zároveň nejvýchodnějším letištěm Slovenska je Kamenica nad Cirochou. Chceme si opět jen letmo přistát, spěcháme kvůli počasí v Popradu. Z rádia ale přijde pozvání na kávu, to nemůžeme odmítnout. Bonusem je prohlídka místního hangáru a nabídka účasti na některé z příštích navigačních soutěží. Svidník je dalším bodem naší trati. Krásné letiště na kopci s perfektní betonovou dráhou. A dále už přes Ražňany za ostatními do Mlynice. Upravená travnatá plocha s úžasným výhledem a suprovou restaurací v CTR Poprad Tatry. Opět jsou tu na nás všichni neskutečně milí, majitel zrovna slaví narozeniny, ani příspěvek za občerstvení po nás nechce. Plocha včetně zázemí se sprchou je nám prý k dispozici kdykoli, nezamyká se tu. Nacházíme se přímo pod tatranskými velikány a počasí nám přeje. Bouřky se prozatím nekonají. Posilnění svačinou z Bidovce pokračujeme kolem hor na západ na letiště Jasna, Rožumberok, Martin a dále pak na jih přes Piešťany do Partizánského. V Malých Bielicích se už neskutečně těšíme do bazénu, který se nachází hned vedle plochy letiště. Vychutnáváme si koupačku, občerstvení i jízdu na tobogánku.


Neděle 25. 8. 2019 | 133 kilometrů 

Malé Bielice/Partizánske (LZPT) – Trenčín (LZTN) – Frýdlant nad Ostravicí (LKFR)

UTC: 09:45 – 10:33 (LZPT – LKFR); 0:48

Počasí nás nutí improvizovat. Původně jsme si mysleli, že bychom si poslední nocování vylepšili skleničkou vína na Kraví Hoře, ale bouřky se rozhodly, že nás tímto směrem nepustí. Volíme tedy neméně příjemnou variantu se spaním a grilováním u Petra v Kunčicích. Nemusíme nikam spěchat, čeká nás jen krátký přelet. Část posádek si proto před odletem dopřává ještě poslední kapky léčivých pramenů v soukromých lázních pro piloty přímo na ploše letiště. Trasu do Čech plánujeme přes letiště v Trenčíně, tím uzavřeme pomyslný kruh nad Slovenskou republikou. Po obědě už „sedíme“ ve Frýdlantu. Ačkoli velice neradi, musíme přiznat, že zdejší letiště nepatří k nejpřívětivějším. 4 x 150 Kč (resp. 8 x 150 Kč vč. přistání ze čtvrtka) přistávacích poplatků (upozornění na zaplacení obdrží každé naše letadlo na všech částech okruhu) dle našeho názoru neodpovídá kvalitě provozovaných služeb – na dráze jsme se setkali s kolizním provozem, informace pro přiblížení a přistání jsme neobdrželi téměř žádné. Protože je neskutečné vedro a protože už z nás skutečně leje a protože se trochu zlobíme, že za přistání platíme víc než za 4 hodiny koupání na Slovensku, osvěžujeme se alespoň v bazénku přímo vedle věže. Přesunujeme se opět k Petrovi domů a už se moc těšíme na grilované maso a klobásky ve společnosti dalších kamarádů z OKA FLIGHT Teamu, kteří za námi přijeli a přiletěli na Peter´s Ground (soukromou Petrovu přistávací plochu nedaleko Kunčic)


Pondělí 26. 8. 2019 | 220 kilometrů 

Frýdlant nad Ostravicí (LKFR) – Jaroměř (LKJA) – Hradec Králové (LKHK)

UTC: 08:35 – 09:45 (LKFR – LKJA); 1:10 | UTC: 10:10 – 10:17 (LKJA – LKHK); 0:07

A teď už opravdu domů. Ráno je jasné a slunečné, posádky se přesouvají vozidly zpět na letiště do Frýdlantu. Prý jsem byla po celý oblet podezřele hodná, a tak mám tu čest do Frýdlantu s Leošem letět Eurostarem a zároveň se i stihnout proškolit na přistání na Peter´s Ground. Po krátké zastávce pro palivo na LKJA přistáváme po dvanácté hodině zpět v Hradci. Následuje nezbytné mytí letadel a nutná administrativa – snad nejtěžší část celého obletu. 🙂 Odměňujeme se závěrečným koupáním ve Správčickém rybníku a odpoledne už naskakujeme zpět do reality všedního dne.

Suma sumárum

  • 7 OKA FLIGHT pilotů, 8 fanoušků ultralehkého létání,
  • 4 letadla,
  • 23 slovenských letišť z ptačí perspektivy, z toho 13 přistání,
  • 1 616 odletěných kilometrů,
  • 11,5 hodin letu (Alfa),
  • 4 noci, 5 dní,
  • 1 narozeniny a
  • ∞ krásných zážitků

Stroje a posádky

  • Alfa OK-JUR13 Quido + Petr
  • Skylark OK-UUR11 Káně + Kristián
  • Bristell OK-XAI43 Michal + Irena
  • Bristell OK-XAI45 Ruda + Janička

Ráda bych poděkovala všem kamarádům pilotům za perfektně strávený a zorganizovaný prodloužený víkend. Dále potom českým i slovenským přátelům a kolegům, kteří se o nás na všech plochách vzorně starali a umocnili tak náš pozitivní zážitek z návštěvy slovenských letišť. Už se nám v hlavách pomalu rodí ďábelský plán na příští rok. 🙂 Irena

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Related Posts