Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více Informací.

Ze života našeho týmu

Polohový maják nehod ELT

Polohový maják nehod ELT

Na nových letadlech OKA FLIGHT SERVICES máme instalovaný polohový maják nehody (Emergency Locator Transmitter – ELT). ELT slouží k lokalizaci letadla v nouzi. Po aktivaci umožní záchranným složkám rychle najít letadlo s aktivovaným majákem ELT a poskytnout lidem na palubě účinnou pomoc. Pro piloty i pro cestující přináší daleko větší pravděpodobnost záchrany a přežití v nouzových situacích.

Tento článek má za cíl popsat, jak maják pracuje, co pro piloty přináší, co dělat, když se maják omylem spustí a jak jej mohou piloti využít v případě nebezpečné situace.


Autor: Leoš Liška

Systém, ve kterém ELT pracuje

ELT po aktivaci vysílá specifický signál na kmitočtu 121,5 MHz a 460MHz, který slouží k lokalizaci polohy majáku. Po aktivaci vysílá i když je vypnutá palubní elektrická síť, a to díky interní baterii. Maják se aktivuje buď sepnutím nárazového spínače po nárazu letadla do země nebo manuálním spuštěním. Signál majáku obsahuje unikátní kód, který letadlu přiděluje Úřad pro civilní letectví, podle kterého jej záchranné složky přesně identifikují.

Signály ELT obsahují nouzový signál a údaje o poloze z interní GPS, které jsou přijímány družicemi COSPASS – SARSAT. Tyto signály jsou předávány do koordinačního střediska záchranného systému země, kde se letadlo s vysílajícím ELT nachází. Středisko následně zjišťuje, jestli se nejedná o planý poplach, například vyhodnocením polohy letadla či kontaktováním styčné osoby.

Pokud středisko vyhodnotí, že se jedná o ostrý poplach, spouští se mechanismus záchrany a většinou na místo aktivace ELT startuje záchranný vrtulník.

Naše ELT

Na palubách našich letadel Bristell je ELT KANNAD AF Integra. Skládá se ze

 

  1. samotné jednotky ELT, která je umístěna většinou za sedadly,
  2. panelu dálkového ovládání na palubní desce,
  3. kabelů a antén.

 

Ovládání ELT

Pilot ovládá ELT přes panel dálkového ovládání RC200 KANNAD na pilotní desce letadla. Detailní popis ovládání ELT je zde.

  • Poloha 2 ARMED je základní poloha pro práci ELT, spínač je uprostřed, zařízení je připraveno.
  • Poloha 3 RESET, TEST se používá pro testování
  • Poloha 1 je ruční aktivace ELT pilotem.

Červená kontrolka vedle polohy ON indikuje vysílání, při aktivaci zařízení kontrolka bliká

Před letem pilot pohledem kontroluje, jestli je na panelu dálkového ovládání červený přepínač ve střední poloze a jestli červená kontrolka nebliká. Důležitá informace! ELT nelze vypnout. I při vypnuté elektrické síti letadla pracuje a případně vysílá na vnitřní baterii.

Použití ELT

Automatická aktivace ELT proběhne při nárazu letadla do země.

Ruční aktivace odpovídá charakteru zařízení, které nám má přivolat pomoc v případě, že se s letadlem dostáváme do situace ohrožující naše zdraví nebo život. Typicky se jedná o přistání do terénu, buď vynucené počasím, zdravotní indispozicí či podobnou událostí znemožňující další let, nebo závadou na letadle – typicky po vysazení motoru, po požáru letadla a podobně.

Když mám pochybnosti o bezpečném průběhu nouzového přistání, tak podle toho, kolik mám času, použiji všechny možnosti, jak informovat záchranné složky, že jsem v pr…., v ohrožení.

ELT aktivujeme VČAS

  1. Aktivuji ručně ELT, přepnu červený přepínač do polohy ON, červená kontrolka bliká.
  2. Nastavím 7700 na odpovídači.
  3. Vyhlásím MAY DAY.

Pokud čas nemám, zapnu pouze ručně ELT a přistávám. Pokud přistání dopadne dobře a nepotřebuji záchranu:

  1. Vypnu ruční aktivaci ELT.
  2. Vypnu palubní síť, pokud jsem ji již nevypnul před přistáním (tím vypnu odpovídač).
  3. Opustím letadlo.
  4. Zatelefonuji na záchranné středisko, že jsem v pořádku.

Jednoznačnou výhodou ELT je, že díky vnitřní baterii vysílá informace o nouzovém stavu a poloze ELT i v případě, že nejde palubní elektrická síť.

Neúmyslná aktivace ELT

Pokud do kabiny, kde je ELT, vstupují lidé, kteří nejsou piloti a nemají zkušenosti s ovládáním ELT, je třeba je vždy doprovázet a dávat na ně pozor. Zejména je třeba dávat pozor na děti, které jsou hravé, kterým se líbí velký červený spínač ELT a láka je si na něj sáhnout.

Pokud dojde k neúmyslné aktivaci ELT tlačítkem ruční aktivace na panelu dálkového ovládání RC200 KANNAD a červená kontrolka na panelu bliká, je třeba neprodleně kontaktovat záchranné koordinační středisko, oznámit imatrikulaci letadla a uvést, že se jedná o planý poplach

Při neúmyslné aktivaci za letu ELT deaktivujeme a informujeme pozemní stanici, se kterou jsme na spojení, že došlo k neúmyslné aktivaci ELT a že jste v pořádku. Při neúmyslné aktivaci na zemi ELT deaktivujeme a informujeme Společné záchranné koordinační středisko telefonicky. Adresa Společného záchranného koordinačního střediska je Řízení letového provozu Č.R., s.p. Záchranné koordinační středisko Praha Navigační 787 252 61 Jeneč, rccpraha@ans.cz

220 374 452, 220 372 750, 220 374 450, 220 373 917, 727 373 917, 727 374 493, 220 372 701

Kontakty jsou uvedeny v AIP ČR a ve VFR příručce. Po oznámení chybné manipulace s ELT na Společné záchranné a koordinační středisko je třeba chybnou aktivaci ELT oznámit taky Leoši Liškovi a šéfovi pobočky.

Tento dokument naleznete rovněž v sekci Letové příručky.

 


Chceš si udělat pilotní průkaz a stát se členem OKA FLIGHT Teamu? Veškeré detaily jsou k nalezení na webu v sekci Budu pilotem nebo u našeho náčelníka Leoše Foxe. Více o připravovaných akcích v sekci akce na webu nebo na Facebooku OKA FLIGHT Teamu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Related Posts